کاربرد مولتی روتورها

مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی مدرن

پهپاد کشاورزی

مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی مدرن

پهپاد کشاورزی

تا چند وقت پیش  از پهپاد ها فقط در زمینه های نظامی استفاده میکردند، اما امروزه کاربرد های فراوانی برای پهپاد یا به اشتباه پهباد وجود دارد و از آن ها استفاده میکنند. یکی از مواردی که از پهپاد و هلیشات ها استفاده میشود در زمینه کشاورزی مدرن است. جالب توجه است که بدانید تعداد کشاورزانی که برای مزارع خود از پهپاد کشاورزی استفاده میکنند در حال رشد سریعی است در واقع استفاده از پهپاد کشاورزی به کشاورزان اجازه تا با حداقل هزینه محصولات کشاورزی خود را تحت نظر بگیرند.

باتوجه به شرایط آب و هوایی و رشد جمعیت ساکن در کرده زمین استفاده از محصولات کشاورزی افزایش پیدا میکند. با توجه به شرایط انتظار میرود در آینده کشاورزان بیشتری از تکنولوژی پهپاد کشاورزی استفاده کنند و از این طریق بازدهی کار خود را افزایش دهند.

با توجه به این که استفاده از پهپادهایی (پهباد) مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر در کشاورزی مزایایی بسیاری دارد اما دارای معایبی نیز میباشد. بهتر است که قبل خرید پهپاد کشاورزی با تمام مزایا و معایب آن ها آشنا شوید و با اطلاعات بیشتر و کامل تری تصمیم گیری کنید.

پهپاد سمپاشی

مزایای استفاده از پهپاد کشاورزی

  • تجزیه و تحلیل

از پهپاد کشاورزی میتوان در تجزیه و تحلیل زمین های کشاورزی و خاک به کار رفته در زمین استفاده کرد. امروزه مولتی روتور های وجود دارند که نقشه های 3 بعدی با دقت بسیار بالا را ثبت میکنند و آن را در اختیار کشاورزان قرار میدهد.

سپس نقشه های گرفته شده توسط پهپاد کشاورزی را بررسی کرده و با تجزیه و تحلیل وضعیت خاک، فرایند فرسایش و میزان رطوبت موجود در خاک را بدست آورید. اطلاعات به دست آمده در این بازرسی اهمیت زیادی در برنامه کاشت بذر دارد، حتی بعد از کاشت بذر از این اطلاعات در زمینه آبیاری و مدیریت موجود در خاک استفاده میکنیم.

  • کاشتن بذر

اگرچه هنوز کاشت بذر با پهپاد در جامعه به امری متداول تبدیل نشده است، اما برخی از برندهای تولید کننده پهپاد کشاورزی مدل هایی را مخصوص این کار طراحی کرده و در حال ساخت آن ها میباشند. این سیستم ها میتوانند دانه های بذر را با غلاف های خود به زمین شلیک کنند و دانه ها و مواد مغذی را در خاک های آماده شده بکارند. همچنین این روش هزینه کاشت بذر را  کاهش داده و در زمان کوتاه تری این کار را انجام دهید.

  • نظارت

یکی از مشکلاتی که کشاورزان دارند عدم توانایی نظارت بر زمین هایی با وسعت بالا است. که با توجه به شرایط آب و هوایی جدید و غیر قابل پیش بینی با وجود این مشکل افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد بیشتر میشود. در این شرایط استفاده از مولتی روتور و پهپاد کشاورزی و تصاویر ثبت شده توسط آن ها راه حل منطقی است. میتوانید با قرار دادن تصاویر به صورت یک فیلم کوتاه پشت سر هم فرآیند دقیق رشد محصولات و تغییرات به وجود آمده را میتوانید مشاهده کنید. نظارت دقیق بر زمین های کشاورزی با استفاده از پهپاد ناکارآمدی تولید مشخص میشود و میتوان محصولات را بهتر مدیریت کرد.

  • سم پاشی

مولتی روتورهای مختلف دارای قابلیت بهره گیری از امواج فراصوتی و لیزر های دقیق هستند که اجازه میدهد ارتفاع خود از سطح زمین و محدوده جغرافیایی را تغییر دهند. مولتی روتور های مخصوص سمپاشی (پهپاد سمپاشی)مزارع دارای ویژگی اسکن کردن و برآورد فاصله پهپاد تا زمین است که باعث میشود در هر لحظه مقدار مناسبی از مایعات سموم آفت کش را به سمت زمین پخش کند.

استفاده از این روش باعث افزایش بهره وری در فرآیند سم پاشی میشود و میزان سم نفوذ کرده در آب های زیر زمینی را کاهش میدهد. همچنین سم پاشی مزارع با استفاده از پهپاد سمپاشی نسبت به روش های سنتی در زمان کمتری انجام میشود.

  • آبیاری

مولتی روتور هایی که مجهز به سنسور حرارتی یا مادون قرمز هستند میتوانند به راحتی بخش هایی از زمین را که خشک شده اند، آبیاری کنند. با توجه به این نکته به قسمت های مشخص شده در مزارع رسیدگی میشود و آبیاری آن ها با دقت و به موقع انجام میشود.

  • ارزیابی سلامت محصولات

برخی از مولتی روتور ها از طریق تابش نور مادون قرمز محصولات کشاورزی را اسکن میکنند و  بعد از آن دستگاه های پردازش از آن دستگاه های پردازش نور داخلی مقادیر نور سبز و نزدیک به مادون قرمز منعکس شده از گیاهان را مشخص می کنند

اطلاعات به آمده از پردازش های انجام شده برای تصاویر چند طیفی مورد استفاده قرار میگیرند. وضعیت سلامت محصولات را اعلام میکنند. که علاوه بر این مقایسه تصاویر در بازه های زمانی مختلف میتوان سلامت گیاهان را پیش بینی کرد و در صورت تشخیص بیماری، در یک فرآیند برنامه ریزی شده درمان گیاه میتوان آغاز کرد.

  • سهولت در کاربری

آماده سازی، خرید و استفاده از مولتی روتورهایی مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتا کوپتر، برخلاف هواپیماهای بزرگ ارزان تر میباشد.

پهپاد سمپاشی

معایب استفاده از پهپاد کشاورزی

  • مدت زمان و محدوده عملیاتی پرواز

تمام مزایایی که ذکر کردیم، استفاده از پهپاد در کشاورزی معایبی نیز دارد. اکثر مولتی روتورها پس از هر بار شارژ مدت زمان پروازی بین 20 دقیقه تا 1 ساعت را دارند که قاعدتا این زمان کافی نیست.

محدودیت زمانی در پهپادها با عث میشود که محدوده کوچکی را پوشش دهد و برای دوباره شارژ شدن باید بازگردد. محدودیت پرواز نیز از مشکلات دیگری است که در صورت ثابت ماندن خلبان باعث کاهش شعاع محدوده عملیاتی و کوچک تر شدن آن میشود. البته پهپادهایی هستند که تایم پروازی بیشتر و محدوده عملیاتی بیشتری دارند اما با قیمت های بسیار بالایی به فروش میرسند.

  • وابستگی به شرایط جوی

مولتی روتورها و پهپادها برخلاف هواپیماها به شرایط آب و هوایی بسیار حساس هستند. برای مثال اگر باد شدید در حال وزیدن باشد یا آب و هوا بارانی باشد، نمیتوان از پهپاد برای بازرسی زمین های کشاورزی استفاده کرد.

  • هزینه برای خرید

مولتی روتور و پهپادهایی که برای استفاده در مصارف کشاورزی طراحی میشوند دارای ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که باعث افزایش قیمت میشود. قیمت یک مولتی روتور با توجه به سخت افزار، نرم افزار، ابزار ها و سنسور های به کار رفته در آن تغییر میکند.

شما میتوانید پهپادهایی را با حداقل تجهیزات خریداری کنید که نتیجه مورد نیاز خود را به دست آورید. میتوانید با پرداخت هزینه زیاد برای مولتی روتورهای مجهز به سخت افزارها و نرم افزارهای لازم برای کشاورزی در بلند مدت یک سرمایه گذاری هوشمندانه کنید.

  • مهارت برای استفاده

تصاویری که به وسیله پهپاد ثبت میشود توسط کارشناسان و متخصصان حرفه ای باید مورد تجزیه و تحلیل قراربگیرد تا اطلاعات مفید و کاربردی آنها نیز استخراج شود. یعنی یک کشاورز ساده و بدون مهارت نمیتواند بدون آموزش های لازم از پهپادها استفاده کند و برای استفاده باید از افراد ماهر و آشنا به تجزیه و تحلیل استفاده کنند.

 

برای مشاوره تخصصی و بازدید از پهپاد سمپاشی میتوانید با نمایندگی رسمی dji تماس بگیرید و یا به نمایشگاه دائمی محصولات DJI در جردن خیابان سعیدی مراجعه فرمایید.کارشناسان فنی مجموعه پرومک با ارائه مشاوره تخصصی ، فروش به صورت حضوری و غیر حضوری،خدمات پس از فروش،تعمیرات تخصصی و تامین کلیه قطعات مربوطه در آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم  می باشند.با ما بهترین هارا تجربه کنید.

مطالب مرتبط

2 نظر در “مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی مدرن

  1. Ali گفت:

    درود . کوادکوپتر برای سمپاشی کشاورزی دارای مخزن سم حداکثر چند لیتری دارید ؟ اگر موجود دارید لطفا عکس و کاتولوگ ارسال کنید . تشکر

    1. فروشگاه PRO-DJI گفت:

      سلام روی سایت دسته بندی پرنده های آماده پرواز صنعتی مدل های مختلف پرنده های سمپاش و اطلاعات دقیق و کامل نوشته شده بازهم اگر خواستین میتونین با دفتر تماس بگیرید با تیم مشاوره مجموعه صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *